De nieuwe Tricity 300

The Best Move in Town

Yamaha tilt het Urban Mobility segment met de gloednieuwe Tricity 300 naar een nog hoger niveau. Een slim en modern model, dat is ontworpen om veel nieuwe klanten aan te trekken die op zoek zijn naar een hoogwaardige stadsscooter met een eigen kenmerkende stijl. De ontwerpers van Yamaha hebben de diepgaande kennis van de Leaning Multi Wheel (LMW) toegepast die is opgedaan bij de ontwikkeling en productie van de Tricity 125 en de NIKEN. Ze hebben een modieuze en dynamische scooter met 3 wielen gecreëerd, met de beste specificaties in zijn klasse, een scherpe prijs en een ongeëvenaarde kwaliteit, die in 2020 een geweldige indruk zal maken.

Gemakkelijk te berijden en geschikt voor bestuurders met een ‘B’ rijbewijs*

Door de vele verkeersopstoppingen en de hoge parkeerkosten, wordt woon-werkverkeer per auto steeds minder aantrekkelijk. De auto is niet langer een realistische optie voor de meeste mensen om de stad in te gaan. Naast de hoge kosten verspilt woon-werkverkeer met de auto ook veel kostbare tijd.

Met de nieuwe Tricity 300 biedt Yamaha klanten met een volledig ‘B’ rijbewijs* de mogelijkheid om echte vrijheid te ontdekken, hun stressniveau te verlagen en te profiteren van een gezondere balans tussen werk en privé. De barrières die ooit de toegang tot de wereld van Yamaha Urban Mobility blokkeerden, zijn voor altijd weggenomen. Stedelijke mobiliteit is volwassen geworden.

* NL: het autorijbewijs dient te zijn behaald voor 2013. Per land kunnen beperkingen en restricties van toepassing zijn onder de toepasselijke lokale wetgeving.

Leaning Multi Wheel (LMW) technologie voor een versterkt gevoel van stabiliteit

Niet alle driewielers zijn hetzelfde en de nieuwe Tricity 300 is uitgerust met een van de meest geavanceerde ‘front-end’ ontwerpen in de branche. De exclusieve Leaning Multi Wheel (LMW) technologie van Yamaha op de nieuwe Tricity 300 heeft zich bewezen op de Tricity 125 en vervolgens op de opmerkelijke NIKEN. Deze innovatieve technologie is nu aangepast aan de eisen van het Urban Mobility segment.

Dit zeer geavanceerde LMW Ackerman wielophanging/stuursysteem is voorzien van een parallellogramstelsel en een schuine voorwielophanging met dubbele voorvorkbuizen die aan de binnenkant van de voorwielen zijn gemonteerd. Deze constructie zorgt voor sportief, wendbaar en zelfverzekerd rijgedrag in combinatie met een verbeterd stabiliteitsgevoel bij rijden op gladde of oneffen ondergronden.

Het geavanceerde LMW stuurmechanisme draagt ook bij aan het eenvoudige en gebruiksvriendelijke karakter van de machine door de volledige stuurhoek van 72º, waardoor de Tricity 300 uiterst wendbaar is in drukke straten. Dankzij de bodemvrijheid van 130 mm kan deze veelzijdige machine met gemak over ongelijke oppervlakken rijden en loopt de scooter niet vast op de grond als deze tijdens het parkeren over een stoeprand wordt geduwd.

Twee voorwielen zorgen ervoor dat de berijder profiteert van extra grip aan de voorkant en van meer dan voldoende remkracht met twee remschijven aan de voorkant. Dit versterkt het gevoel van veiligheid, stabiliteit en vertrouwen die horen bij een voertuig met drie wielen.

De grote spoorbreedte van 470 mm draagt bij aan het gebalanceerde en stabiele karakter bij het sturen en nemen van bochten. Hierdoor is dit nieuwe Urban Mobility model uitermate geschikt voor nieuwe bestuurders. Het lichtgewicht rijgedrag van de Tricity 300 kan ook aantrekkelijk zijn voor klanten die overstappen van een scooter met 2 wielen naar een met 3 wielen.

Vertrouwen aan de voorzijde en lichtgewicht wendbaarheid

Dit compleet nieuwe, hoogwaardige driewielvoertuig is ontworpen om een nieuwe generatie berijders aan te trekken, waarvan velen weinig of geen ervaring hebben op 2 of 3 wielen. Om tegemoet te komen aan deze nieuwe klanten, hebben de ontwerpers van Yamaha zich geconcentreerd op het creëren van een lichtgewicht chassis dat vertrouwen wekt en tevens uitzonderlijke wendbaarheid biedt.

Voor een goede wendbaarheid in combinatie met natuurlijke besturing en uitstekende stabiliteit is de Tricity 300 uitgerust met een wielbasis van 1590 mm, een geoptimaliseerde stuurgeometrie en een spoorbreedte van 470 mm. Deze afmetingen – in combinatie met een gewichtsverdeling aan de voorzijde en achterzijde van ongeveer 50:50 met een berijder op de scooter – zorgen voor een ideale chassisbalans die bijdraagt aan de gebruiksvriendelijke rijeigenschappen en het lichtgewicht gevoel van de Tricity 300.

Het nieuw ontworpen frame is gemaakt van buizen met een kleine diameter die een goede balans bieden tussen sterkte en stijfheid. Rond het balhoofd worden platen gebruikt voor een nauwkeurig en zelfverzekerd gevoel bij het sturen en het nemen van bochten. Om trillingen tot een minimum te beperken, is de motor met behulp van een gekoppeld linksysteem op het nieuwe lichtgewicht frame gemonteerd, voor soepel en comfortabel rijgedrag.

Actieve, slimme en moderne styling

Yamaha heeft de nieuwe Tricity 300 ontwikkeld als een premium mobiliteitsvoertuig dat niet alleen een ongeëvenaarde rijervaring biedt, maar ook de beste specificaties in zijn klasse biedt, in combinatie met de meest actieve, slimme en moderne styling.

Het dynamische uiterlijk staat voor de verdere ontwikkeling van het Tricity ontwerp naar een hoger niveau en bevat ook designkenmerken van Yamaha’s bestverkochte MAX Sport Scooters – en een vleugje DNA van de NIKEN, Yamaha’s prestigieuze Leaning Multi Wheel Sport Tourer.

Een van de belangrijkste stilistische kenmerken van dit hypermoderne voertuig voor stedelijke mobiliteit is de compacte en aerodynamische voorkuip, die smaller en hoger is dan bij andere ontwerpen in de categorie. De korte en relatief smalle neus van de Tricity 300 laat een open ruimte vrij tussen de twee voorwielen om het wendbare, lichte en sportieve karakter van dit model te benadrukken.

Gezien vanaf de voorzijde zorgen de verfijnde kenmerken van de gelaagde kuip voor een koele en evenwichtige uitstraling. De voorspatborden in bijpassende kleur omsluiten de grote voorwielen en de brede 120 banden dragen bij aan een gevoel van stabiliteit en tractie aan de voorzijde.

Speciaal ontwikkelde 14-inch banden

In tegenstelling tot veel andere driewielers in de 300cc+ klasse, die zijn uitgerust met kleinere voorwielen, is de Tricity 300 uitgerust met bijpassende 14-inch wielen aan de voor- en achterzijde. Deze gebalanceerde indeling zorgt voor een stevige en zelfverzekerde uitstraling die past bij het rijdersvriendelijke karakter van de machine.

De nieuwe 14-inch banden zijn gezamenlijk ontwikkeld met Bridgestone. Hoewel ze hetzelfde profiel hebben als de Battlex motorscooterband, beschikken ze over een geoptimaliseerde gebalanceerde stijfheid in combinatie met een nieuwe samenstelling, die voldoet aan de specifieke eisen van de Tricity 300.

Deze lichtgewicht velgen met een grotere diameter en speciaal ontwikkelde brede banden bieden een aantal voordelen, waaronder een hoge mate van tractie, duurzaamheid en prestaties bij nat weer, in combinatie met soepel rijgedrag en een betrouwbare wegligging.

Soepele en gebalanceerde remwerking

Elke functie van de Tricity 300 is ontwikkeld met de nieuwe en onervaren berijder in gedachten, inclusief het beste remsysteem in zijn klasse. Door de toepassing van 14-inch wielen aan zowel de voor- als de achterzijde kunnen op alle drie de wielen remschijven met een grote diameter van 267 mm worden toegepast, waardoor de bestuurbaarheid bij het remmen op een groot aantal verschillende wegoppervlakken toeneemt.

De typische forens die een Europese stad inrijdt, kan van alles tegenkomen, van tramlijnen en kinderkopjes tot slecht onderhouden wegen en gemorste diesel, maar de Tricity 300 biedt de bestuurder met zijn stabiele configuratie met 3 wielen en hoogwaardige remmen meer stabiliteit en vertrouwen.

De Tricity 300 is niet alleen uitgerust met ABS om te voorkomen dat de wielen per ongeluk blokkeren op een losse of gladde ondergrond, maar is ook voorzien van het Unified Braking Systeem van Yamaha, dat zorgt voor een gebalanceerde remkracht op alle drie de wielen voor betere controle.

Wanneer de bestuurder alleen de achterrem bedient – hetzij via de linker stuurhendel of via de voetrem – gaat het signaal door een ‘equalizer’ die de remkracht op de voor- en achterwielen toepast. Wanneer zowel de voorremmen als de achterrem tegelijkertijd worden geactiveerd, is de remkracht die op de voorwielen wordt uitgeoefend een combinatie van signalen van beide hendels. Wanneer de voorremhendel zelfstandig wordt bediend, worden alleen de voorremmen geactiveerd.

Het Unified Braking Systeem verdeelt de remkracht over alle drie de remschijven en voorkomt zo dat er te veel kracht op alleen de achterrem wordt uitgeoefend. Op deze manier zorgt het dat berijders van de Tricity 300 kunnen genieten van een soepele en rustige rit.

Tilt Lock Assist systeem voor extra gemak

Een belangrijk kenmerk van de nieuwe Tricity 300 is het Tilt Lock Assist systeem (kantelvergrendeling) dat extra gemak biedt door de machine rechtop te houden wanneer deze stilstaat.

Dit Tilt Lock Assist systeem is voorzien van een remklauw en remschijf die op de bovenste parallellogramarm van het LMW mechanisme zijn gemonteerd. Wanneer Tilt Lock Assist systeem wordt geactiveerd, duwt de compacte elektrische ‘actuator’ van de remklauw de blokken op de schijf en wordt het parallellogramstangenstelsel op zijn plaats vergrendeld.

Zodra de gasklep van Tricity 300 wordt geopend, wordt het Tilt Lock Assist systeem automatisch uitgeschakeld, zodat de bestuurder soepel en moeiteloos kan wegrijden.

Het Tilt Lock Assist systeem van de Tricity 300 is volledig gescheiden van de ophangingsfuncties, waardoor de Tricity 300 gemakkelijker en comfortabeler vooruit of achteruit kan worden geduwd tijdens het parkeren. Het Tilt Lock Assist systeem houdt de Tricity 300 tijdelijk rechtop en maakt het zo ook gemakkelijker om het voertuig op de standaard te plaatsen.

Krachtige, soepele en efficiënte BLUE CORE motor

De nieuwe Tricity 300 wordt aangedreven door de nieuwste BLUE CORE motor van Yamaha, een van de meest geavanceerde ontwerpen in de categorie. De motor biedt een ideale balans tussen prestaties, zuinigheid en veelzijdigheid. De vloeistofgekoelde viertakt SOHC 300 cc ééncilindermotor met vier kleppen is gebaseerd op het geavanceerde ontwerp van de bestverkochte XMAX 300 motorscooter en heeft een aantal belangrijke kenmerken die voldoen aan de unieke eisen van de nieuwe Tricity 300.

Om een hoog verbrandingsrendement te bereiken, is de vorm van de verbrandingskamer en de inlaatpoort geoptimaliseerd en is de lichtgewicht cilinder voor de offset van de DiASil uitgerust met een duurzame gesmede zuiger.

Voor krachtige acceleratie in combinatie met goede brandstofzuinigheid en milieuvriendelijkheid is de Tricity 300 voorzien van gewijzigde mapping-instellingen voor de brandstofinjectoren. De 12-gats injector heeft een geoptimaliseerde sproeihoek die de verbrandingsefficiëntie verhoogt voor een sterk koppel in het lage tot middelhoge toerenbereik.

Vermogensverliezen worden verminderd door het gebruik van een semi-dry sump smeersysteem, een ontwerp dat ook wordt gebruikt op Yamaha MotoGP motoren. De Tricity 300 is uitgerust met een gesmede krukas uit één stuk die lichter en compacter is dan conventionele ontwerpen. Tot de andere belangrijke kenmerken van dit geavanceerde nieuwe model behoort een omloopthermostaat voor het koelsysteem, die bijdraagt aan een snellere opwarming van de motor en een lager brandstofverbruik.

Praktisch en functioneel

De nieuwe Tricity 300 is niet alleen een van de meest dynamische modellen in de driewielcategorie, maar is ook een van de meest praktische. Onder het zadel bevindt zich een grote opbergruimte voor twee integraalhelmen of één integraalhelm en een A4-koffertje. Het compartiment is voorzien van interne LED verlichting.

Een parkeerrem beveiligt de machine wanneer er niet wordt gereden, terwijl de brandstoftank en de stoelvergrendelingen gemakkelijk kunnen worden ontgrendeld met één druk op de knop. Er is ook een DC-uitgang in het voorpaneel voor het opladen en voeden van verschillende apparaten.

Handige bediening met Smart Key

Het gebruik van de nieuwe Tricity 300 is gemakkelijker dan ooit dankzij het Smart Key systeem. Een bestuurder die de Smart Key bij zich heeft, kan alle belangrijke handelingen uitvoeren via de hoofdschakelaar. Dit omvat het aan- en uitzetten van het contact, het starten en stoppen van de motor en het losmaken van de vergrendelingen voor het stuur, het zadel en het deksel van de brandstoftank.

Traction Control Systeem

Naast het extra gevoel van vertrouwen en stabiliteit die gepaard gaan met de lay-out van de 3 wielen en de verbeterde bediening van het ABS en Unified Braking Systeem, is er het Traction Control Systeem (TCS). Dit voegt een extra besturingsniveau toe aan de Tricity 300.

Gemakkelijk afleesbaar instrumentenpaneel

De LCD instrumenten van de Tricity 300 geven alle relevante informatie duidelijk en gemakkelijk weer. Tot de instrumenten behoren een grote digitale snelheidsmeter, een toerenteller, een klok, een kilometerteller, een dagteller en meer. Aan de buitenrand van het paneel kan de bestuurder de controlelampjes zien die de status van het ABS, het Tilt Lock Assist systeem, het TCS en de buitentemperatuur weergeven – met een waarschuwingslampje dat gaat branden bij 3 graden Celsius en lager.

Belangrijkste kenmerken Tricity 300

  • Dynamisch nieuw Urban Mobility model met 3 wielen
  • 3 wielen voor een groter stabiliteitsgevoel
  • Vriendelijk en gemakkelijk te besturen voor nieuwe klanten
  • Geschikt voor houders van een volledig ‘B’ rijbewijs*
  • Exclusieve Yamaha Leaning Multi-Wheel (LMW) technologie
  • Moderne, slimme en actieve stijl met eersteklas kwaliteit
  • Tilt Lock Assist systeem voor meer gebruiksgemak
  • Zuinige, krachtige en betrouwbare nieuwe Blue Core motor van 300cc
  • Maximaal comfort, controle en gemak in de stad
  • Laagste gewicht in zijn klasse voor lichtgewicht wendbaarheid en eenvoudig parkeren
  • Opbergruimte voor 2 integraalhelmen, of 1 integraalhelm en een A4-koffertje
  • LED verlichting en groot LCD instrumentenpaneel
  • Handige bediening met Smart Key
  • ABS en Unified Brake Systeem
  • Parkeerrem
  • Kuip biedt plaats voor het opbergen van een hoes en de stuurafdekkingen

* Per land kunnen beperkingen en restricties van toepassing zijn onder de toepasselijke lokale wetgeving.
NL: het autorijbewijs dient te zijn behaald voor 2013