XSR900 | EDITION 2022!

IRRESISTABLE | MODERN MEETS RETRO! #fastersons

Yamaha’s ultieme Faster Son

De XSR Sport Heritage-serie van Yamaha is ongeëvenaard. Elk model is een eerbetoon aan enkele van de meest iconische motorfietsen en ontwerpen uit de rijke geschiedenis van het bedrijf, en biedt tegelijkertijd prestatiegerichte motorrijders het allernieuwste op het gebied van motor- en chassistechnologie.

Deze speciale combinatie waarin oprecht respect voor het verleden naadloos samengaat met hoge prestaties en tijdloze schoonheid, is de drijfveer van Yamaha’s Faster Sons-filosofie. Dit idee resoneert sterk bij iedereen die een geweldige rijervaring wil, en er tegelijkertijd ook cool wil uitzien. Elk XSR-model biedt een selecte groep motorrijders de vrijheid om hun individualiteit te onderstrepen en vormt het ideale blanco canvas met eenvoudige opties voor maatwerk en personalisatie.

De vrijheid en creativiteit die XSR-modellen bieden, is te zien in de vele unieke en stijlvolle Yard Built-projecten die de afgelopen 7 jaar uit de groeiende custom-scene zijn voortgekomen. Niet alleen inspirerend voor mederijders, maar ook qua design enorm inspirerend voor Yamaha.

Na de presentatie van de eerste XSR900 in 2016 is het Sports Heritage-segment gegroeid en volwassener geworden. Inmiddels vormt dit segment een hoeksteek van de Europese markt. Nu is het tijd om de positie van de XSR900 als de ultieme Faster Son opnieuw te bevestigen: een motorfiets die de pioniersgeest van Yamaha belichaamt en tegelijkertijd het allernieuwste biedt op het gebied van uniek ontwerp, opwindend rijkarakter en exclusieve technologie.

Race-erfgoed in combinatie met geavanceerde technologie

Het frame in Deltabox-stijl van de nieuwe generatie is een perfect voorbeeld van hoe de XSR900 als geen ander het Yamaha-erfgoeddesign combineert met de nieuwste wegsporttechnologie.

Draai de klok 40 jaar terug naar de jaren 80 en het Deltabox-frame was een radicaal nieuwe technologie die de racewereld voor altijd veranderde. Yamaha was al beroemd om zijn innovatieve technologie die het bedrijf tot een van de meest succesvolle namen in het wegracen had gemaakt. Yamaha was ook de eerste fabrikant die afstand nam van het conventionele buizenframe en destijds een controversieel en gedurfd ontwerp ontwikkelde. Met vele Wereldkampioenschappen op zijn naam, bewees het Deltabox-frameontwerp zijn superioriteit zonder twijfel.

In de jaren tachtig werd het Deltabox-frameontwerp op veel Yamaha-wegmodellen geïntroduceerd en sindsdien is het concept verfijnd en verbeterd. Dit is slechts één voorbeeld van de Faster Sons-filosofie: respect voor het oorspronkelijke idee, leren van het verleden en vervolgens een nog beter product ontwikkelen voor de moderne rijder.

XSR900: Belichaming van de ware Yamaha spirit

De XSR900 is technologisch en esthetisch geïnspireerd door de jaren 80, een glorieuze en belangrijke periode in de geschiedenis van Yamaha, en daarin ook anders dan veel neo-retromodellen. De XSR900 is namelijk niet alleen maar vintage-geïnspireerd of eenvoudigweg een heropleving van een ouder model. Met het legendarische Deltabox-chassisontwerp als het hart van de motorfiets, belichaamt de XSR900 de echte Yamaha spirit en geeft fysieke vorm aan de geschiedenis, idealen en reputatie die het bedrijf heeft verworven.

Belangrijke kenmerken zoals de gespierde brandstoftank en de geventileerde kuipdelen zorgen voor een doelgericht ontwerp zonder enig overbodig element. Alles kan worden herleid naar het erfgoed van de originele racers en sportmotoren die de motorwereld al vier decennia geleden veranderden.

Een ontwerp waarbij de motorrijder centraal staat

Deze ontwerpen wijzen niet alleen op de oorsprong van Yamaha, ze maken ook deel uit van het erfgoed dat het bedrijf aan zichzelf verplicht is om door te geven. Niet het ontwerp of de prestaties staan centraal: het gaat om de motorrijder. Bij de XSR900 is de positie van de balhoofdbuis in Deltabox-stijl verlaagd en is de achterbrug verlengd om de stabiliteit voor rechtuit rijden te verbeteren. Ook zijn de algehele stijfheid van de bovenste drievoudige klem, de roterende bevestigingsbouten van de achterbrug en de motorsteunen geoptimaliseerd. Een puur Roadster-platform dat responsief is bij zowel casual als pittiger rijden.

In combinatie met de historisch geïnspireerde rijpositie, de motorrijder zit praktisch boven het achterwiel, is alles voorhanden voor een plezierige rit die de zintuigen prikkelt. Het koppelgevoel van de krachtigere 889 cc CP3-motor en de directe verbinding met het gaspedaal maken deel uit van de charme van de motorfiets. Het nieuwe getunede uitlaatgeluid onderstreept het unieke en opwindende karakter van dit Sport Heritage-vlaggenschip.

Door gebruik te maken van de nieuwste Yamaha technologieën hebben de ingenieurs ervoor gezorgd dat de motorrijder een actieve controle over de motor kan ervaren en dat de XSR900 onmiddellijk en intuïtief reageert op de individuele rijstijl van elke motorrijder.

Nieuw aluminium frame in Deltabox-stijl: Lichter, sterker, nauwkeuriger

Een belangrijk kenmerk van de nieuwe XSR900 is het gebruik van een geheel nieuw compact en lichtgewicht aluminium frame. De allernieuwste productieprocessen zijn toegepast om dit frame tot een van de dunste, lichtste en meest compacte ontwerpen in zijn klasse te maken.

De longitudinale, laterale en torsiestijfheid zijn allemaal aanzienlijk toegenomen. Het resultaat is nog meer stabiliteit bij rechtuit rijden, zonder concessies ten aanzien van wendbaarheid. Ook is de balhoofdbuis 30 mm lager geplaatst dan het vorige model voor een beter gevoel in bochten. Hierdoor kan het stuur lager worden gemonteerd om de XSR900 een agressievere houding te geven. In combinatie met andere wijzigingen aan het chassis is er een vermindering van 14% van de traagheid rond de stuuras in vergelijking met het vorige model. De motorrijder kan nu nog sneller, nauwkeuriger en zelfverzekerder bochten nemen.

Het nieuwe frame in Deltabox-stijl is vervaardigd met Yamaha’s nieuwste Controlled Filling (CF)-technologie voor een uiterst nauwkeurige regeling van een aantal fabricagefactoren, waaronder malvacuüm, temperatuur en injectiesnelheid.

Deze geavanceerde Yamaha-exclusieve technologie maakt het mogelijk om complexe gegoten constructies te produceren die lichter en sterker zijn dan met conventionele gietmethoden. Het frame is samengesteld uit secties van verschillende diktes, zodat het stijfheidsniveau perfect past bij de variërende belastingen op elk specifiek gebied van het frame. De wanddikte varieert van 1,7 mm op zijn dunst tot 3,5 mm op zijn dikst, en deze ‘afgestemde stijfheid’ geeft een uitstekend gevoel en feedback aan de rijder, wat de XSR900 een sportief en responsief rijgedrag geeft.

De stabiliteit bij rechtuit rijden is verbeterd door de montage van een aluminium achterbrug met kokerprofiel die 55 mm langer is dan het vorige model. De wielbasis is nu 1.495 mm lang. Ook is er een geheel nieuw modelspecifiek subframe aanwezig. Samen met de langere achterbrug benadrukt dit nieuwe subframe de styling die door de jaren 80 is beïnvloed, en het lage silhouet van de XSR900. De nieuwe passagiersvoetsteunen kunnen dicht bij het subframe worden weggeklapt waardoor de strakke lijn van deze high-tech Sport Heritage-motor alleen maar wordt versterkt.

Afgestemde stijfheid: Krachtig en licht

Niet alleen het frame profiteert van de afgestelde stijfheid, de ontwerpers van Yamaha hebben er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de XSR900 nog responsiever is en meer feedback kan leveren. Terwijl het draaipunt van de achterbrug bij het vorige model buiten het frame lag, ligt het draaipunt bij het nieuwe model tussen de buitenste onderdelen van het chassis. Dit verbeterde ontwerp zorgt voor een smaller en stijver frame.

Race-geïnspireerde brandstoftank en geventileerd kuipwerk

De brandstoftank van de XSR900 is geïnspireerd op Yamaha’s Grand Prix-wegracers uit de jaren 80 en is voorzien van luchtinlaten aan de voorkant die niet alleen de motorefficiëntie verbeteren, maar ook bij hogere snelheden het krachtige galmende geluid van de inlaat naar de motorrijder overbrengen.

De relatie tussen de gebeeldhouwde 15-liter brandstoftank en het gewelfde zadel zorgt voor een rijpositie verder achter het middelpunt van de motorfiets, bijna boven de achteras. Een lay-out die bijdraagt aan het unieke rijkarakter van de motorfiets en die zorgt voor een ontspannen ergonomische houding van de motorrijder. Veel aandacht gaat uit naar de vorm van de onderdelen waarmee de rijder in contact is, zoals de brandstoftank, het zadel en de positie van het stuur. Compacte geventileerde zijpanelen geven de XSR900 een minimalistische look, en de vuldop in racestijl onderstreept het sportieve erfgoed van de motor.

Krachtige remmen en vering: Compromisloze technologie

De XSR900 is duidelijk voorzien van hoogwaardige onderdelen, en de nieuwe radiale Brembo-hoofdremcilinder vóór onderstreept de geavanceerde specificaties van de motorfiets die zijn zeer indrukwekkende sportieve potentieel ondersteunen. Met een remzuiger die zich evenwijdig met de verstelbare remhendel verplaatst, geeft dit systeem uiterst nauwkeurige feedback van de dubbele voorschijven van 298 mm, en biedt het ongeëvenaarde remkracht met een hoge mate van controle. Aandacht voor detail is te zien aan het prachtig gesmede rempedaal voor de achterschijfrem van 245 mm.

De vering is eersteklas en voorzien van een volledig verstelbare KYB USD-voorvork met een gouden afwerking die de motorfiets nog verder verfraait. De achterwielophanging is van het link-type en voorzien van een naar voren hellende, verstelbare KYB-schokdemper die vrijwel aan het zicht is onttrokken, zodat de achterkant van de motor er strak en gladjes uitziet.

Aluminium 10-spaaks SpinForged-velgen: Yamaha’s lichtste ooit

Doordat de velgen van de nieuwe XSR900 zijn vervaardigd met de exclusieve Yamaha SpinForged-technologie is de voor-/achterwielset nu 700 gram lichter dan voorheen. Dit is een aanzienlijke vermindering van het onafgeveerde gewicht, wat zorgt voor een meer responsieve vering, meer wendbaarheid en stabiliteit. De lichtere wielen verminderen het traagheidsmoment aan de achterkant met 11%, waardoor de nieuwe XSR900 veel responsiever aanvoelt, vooral in bochten en bij het remmen.

Ronde LED-koplamp: Modern ontmoet retro

Een nostalgisch kenmerk van de originele XSR900, de ronde koplamp, is er natuurlijk nog steeds, maar dit keer naar een hoger niveau getild met volledige LED-functionaliteit. Naast de sterke lichtstraal met een breed horizontaal zicht bij bochtenwerk ‘s nachts, maakt de nieuwe LED-eenheid ook het gebruik van een veel kortere behuizing mogelijk. Koplampsteunen van geborsteld aluminium versterken het krachtige mechanische ontwerp van deze motorfiets en onderstrepen zijn status als Yamaha’s belangrijkste Sport Herirtage-model.

Om het historische race-imago te benadrukken, is de XSR900 uitgerust met een ‘verborgen’ LED-achterlicht onder het gewelfde zadel. LED-knipperlichten onderstrepen de elegante en sportieve lijnen van deze high-performance Naked-motor.

Premium details, hoge bouwkwaliteit

Vanuit elke hoek is duidelijk te zien met hoeveel kwaliteit en aandacht voor detail aan deze motor is gewerkt. Er is nergens op bezuinigd en er zijn geen compromissen gesloten door de ontwerpers van Yamaha in hun missie om dit Sport Heritage-model van de volgende generatie te bouwen. Voor dit race-geïnspireerde kwaliteitsimago is de cockpit verbeterd met een machinaal bewerkte drievoudige klem, geboorde vorkkappen en een aluminium XSR-logo. Andere kenmerken zijn de aluminium achterbeschermplaat met reliëf, gesmede voetpedalen, zwarte remreservoirs en de spiegels bij de handgrepen waarmee deze motorfiets een verbluffende indruk achterlaat, en niet alleen bij de motorrijder zelf.

Nieuwe CP3 889 cc EU5-motor: Meer koppel, meer vermogen

Voor 2022 wordt de XSR900 aangedreven door een krachtigere 889 cc CP3-motor met grotere capaciteit die een sterker, lineair koppel produceert voor een uitstekende acceleratie. Vergeleken met de vorige motor heeft de nieuwe motor een 3 mm langere slag voor een extra 43 cc. Vrijwel alle belangrijke interne componenten zijn opnieuw ontworpen en lichter gemaakt om dit tot een van de sterkst presterende motoren in zijn klasse te maken.

Lichtere zuigers dragen bij aan het lagere gewicht van de motor (300 g minder dan voorheen, uitlaat uitgezonderd). Deze veranderingen zorgen voor een toename van 4 pk tot 87,5 kW (119 pk) bij 10.000 tpm. Belangrijker nog is dat het koppel dat door deze motor wordt geproduceerd, dat al bekend stond om het sterke lineaire vermogen, aanzienlijk is toegenomen tot 93,0 Nm (9,5 kgf-m). Dit vertegenwoordigt een toename van 6% in koppel. Dit wordt bereikt bij slechts 7.000 tpm, wel zo’n 1.500 tpm lager dan bij het vorige model!

Zelfs motorrijders die de moeiteloze acceleratie van de legendarische Yamaha CP3-motor al hebben ervaren (een van de bestverkochte motoren in Europa), zullen zeker onder de indruk zijn van de verbeterde prestaties van de nieuwe XSR900. Het staat vast dat de Sport Heritage-categorie een van de meest opwindende segmenten wordt voor een nieuw soort motorrijder die de tijdloze stijl waardeert en ook opwindende prestaties zoekt met de allernieuwste technologie.

Speciaal ontworpen geluidskwaliteit: Alle zintuigen op scherp

De originele Yamaha CP3-motor was al een van de best klinkende krachtbronnen op de weg, met een geluid dat diep uit de keel komt en in een handomdraai te horen is. De geluidskwaliteit die een motor biedt, is iets dat de meeste motorrijders begrijpen en waarderen. De ingenieurs van Yamaha hebben veel tijd en moeite gestoken in hun zoektocht om een uitlaatsysteem te bouwen dat perfect is afgestemd op de inlaat, met het vermogen om het rauwe koppel en de immense opwinding van de XSR900-motor over te brengen, ook op het geluid dat deze machine produceert.

Bij de ontwikkeling van het nieuwe uitlaatsysteem reed het projectteam van Yamaha duizenden kilometers over bochtige wegen op zoek naar de perfecte uitlaat. Het nieuwe uitlaatsysteem van de XSR900 biedt spruitstukken van ongelijke lengte en tweezijdige uitlaten, en door veel te experimenteren met de kamergrootte van de uitlaatdemper werd het ideale geluid bereikt. Samen met het 3-kanaals ontwerp met dubbele luchtinlaten wordt hierdoor ook het geluid voor de motorrijder zelf perfect georkestreerd.

Bij het accelereren vanuit stilstand wordt de motorrijder omringd door het gebrom dat door de uitlaat wordt uitgestoten. Deze sensatie neemt alleen maar toe bij hard optrekken, en naarmate het motortoerental toeneemt, neemt het geluid van de inlaat het over van de uitlaat voor dat intense gevoel van opwinding wat deze 889 cc CP3-motor tot een genot maakt om te besturen.

Lichter bedienbare A&S-koppeling: Zelfverzekerde chassiscontrole

Om de aanzienlijk hogere koppelniveaus van de XSR900 aan te kunnen, is de A&S-koppeling opgewaardeerd met verschillende frictieplaten en is ook de nokkenashoek van de koppeling gewijzigd van 30 graden naar 33 graden. Hierdoor worden de koppelingsveren minder sterk belast en voelt de koppeling lichter aan bij de hendel, ook al levert de motor meer koppel bij lagere motortoerentallen.

Door het terugkoppel te absorberen zorgt de A&S-koppeling voor een rustiger en stabieler chassisgedrag tijdens het terugschakelen, en heeft de motorrijder meer controle bij het vertragen.

Geoptimaliseerde overbrengingsverhoudingen voor voortreffelijk uitgebalanceerde prestaties

Om het verhoogde vermogen en koppel van de XSR900 in goede banen te leiden, is de 6-versnellingstransmissie geoptimaliseerd met iets hogere overbrengingsverhoudingen. De 1e versnelling loopt van 2.666 naar 2.571 toeren en de 2e versnelling van 2.000 naar 1.947. Deze wijzigingen zijn bedoeld als aanvulling op het grotere traagheidsmoment van de krukas en de herziene kenmerken van het brandstofinjectiesysteem. Dit leidt tot evenwichtigere prestaties in combinatie met een sterk koppelgevoel.

Zeer geavanceerde elektronische systemen: Ultieme controle van de motorrijder

De XSR900 is uitgerust met een van de meest indrukwekkende reeks elektronische besturingssystemen voor motorrijders ooit in de Sport Heritage-categorie. In 2015 was de R1 baanbrekend met zijn geavanceerde elektronica en nu, 6 jaar later, is dit systeem steeds verder ontwikkeld en kleiner van formaat geworden.

6-assige IMU: Technologie van de R-serie voor extreme sportprestaties

De kern van het nieuwe systeem van de XSR900 is een 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) die op drie assen zowel de snelheid als de versnelling meet. De metingen worden uitgevoerd door twee sensoren. Deze nieuwe eenheid is 50% kleiner en 40% lichter dan het originele R1-ontwerp uit 2015. De ECU stuurt de ontvangen data door naar drie hulpsystemen: Het LSTCS-systeem (Lean Sensitive Traction Control Systeem), het SCS-systeem (Slide Control Systeem) en het LIF-systeem (Front Wheel Lift Control Systeem).

Hellingsgevoelig tractioncontrolsysteem (LSTSC): Vertrouwen bij alle weersomstandigheden

De mate van interventie van het tractioncontrolsysteem wordt berekend door de IMU in verhouding tot de hellingshoek. De motorrijder kan een van de drie interventiemodi selecteren of het systeem volledig uitschakelen.

Slide Control Systeem (SCS): Ultieme controle

Het Slide Control Systeem (SCS) was een openbaring voor R1-eigenaren toen ze dit als eerste motorrijders in actie ervoeren. Dit systeem is een uiterst waardevolle aanwinst voor elke sportrijder en biedt de hoogste mate van bestuurbaarheid. Wanneer een zijwaartse achterwielslip door de IMU wordt voorspeld, wordt het aandrijfvermogen aangepast om tractie te behouden. Net als bij TCS zijn er drie interventieniveaus en een schakelaar waarmee de motorrijder het systeem kan deactiveren.

LIF anti-wheelie: MotoGP-technologie voor in de echte wereld

LIF is een anti-wheeliesysteem waarmee onvoorspelbaar gedrag van de machine bij het snel wegrijden of hard accelereren wordt verminderd. LIF is ontworpen om in harmonie te werken met de andere elektronische regelsystemen.

Remcontrole: Zekerheid in geval van nood

Het remregelsysteem van de XSR900 regelt en past de voor- en achterremdruk onafhankelijk van elkaar aan om onbedoeld blokkeren van de wielen te voorkomen. BC1 is een standaard type ABS-modus die wordt geactiveerd in noodstopsituaties waarbij de motor rechtop rijdt. BC2 is ontworpen om de controle te behouden wanneer de XSR900 in bochten leunt en er moet worden geremd.

Quick Shift Systeem: Altijd vol gas

Het Quick Shift Systeem (QSS) van de XSR900 tilt de prestaties naar een hoger niveau: voor een optimale acceleratie kan de motorrijder nu volgas zonder koppeling opschakelen, maar ook koppelingsloos terugschakelen, waardoor de stabiliteit met name bij het ingaan van een bocht sterk wordt verbeterd.

D-modus: De juiste kracht voor elke gelegenheid

De nieuwe XSR900 beschikt over vier D-modus-standen voor het motorvermogen. Dit waren er drie op het vorige model. Modus 1 is de meest agressieve Full-Power-modus, terwijl de modi 2, 3 en 4 een steeds zachtere responsiviteit leveren, afhankelijk van de rijomstandigheden.

YCC-T: Yamaha’s draadloze twistgrip

De vorige versie van de XSR900 was uitgerust met een Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), maar bij dit nieuwe model gaat de technologie nog een stap verder met de toevoeging van een R1-type Acceleration Position Sensor Grip (APSG). Dit is een volledig ‘Ride by Wire’-systeem met een sensor in de gashendel die het traditionele gevoel van de gasklepveer nabootst en kabels overbodig maakt.

3,5-inch TFT-kleurenscherm: Modern, duidelijk en nauwkeurig

De ronde LCD-eenheid van het vorige model is nu vervangen door een 3,5-inch TFT-kleurenscherm met veel hogere specificaties en een toerenteller met een staafgrafiek die van kleur verandert bij een stijgend toerental. Er is nu ook een configureerbaar scherm met secundaire informatie. De selectie van de rijmodus is eenvoudig te regelen via de ergonomische stuurschakelaars.

Cruisecontrol: Soms is het goed om te ontspannen

Ook cruisecontrol is nu voor het eerst beschikbaar op de XSR900. Dit eenvoudig programmeerbare systeem maakt langere ritten nog aangenamer en heeft als bijkomend voordeel dat motorrijders niet constant op de snelheidsmeter hoeven te kijken (in plaats van op de weg) om te voorkomen dat ze de snelheidslimiet overschrijden.

Historische door Yamaha Racing beïnvloede kleurstelling

Om de link met innovatie en het succes van de jaren 80 te versterken, wordt de nieuwe XSR900 gepresenteerd in een moderne interpretatie van de kenmerkende kleuren van GP-winnaar Christian Sarron. Christian hielp het succes van de Deltabox te onderstrepen door in de jaren ’80 geweldige prestaties te leveren. Deze prestaties resoneren nog steeds binnen Yamaha en inspireren het merk om elke dag beter te presteren. Die kleurstelling met een gewelfde stalen brandstoftank van 15 liter en zadelbult laat het Roadster-imago naadloos samensmelten met de details van een Racer. De kenmerkende opening tussen de tank en het zadel, snelsluitingen en verborgen passagiersvoetsteunen zorgen samen voor het unieke uiterlijk van de XSR900.

Technische kenmerken XSR900

  • Historisch door Yamaha Racing beïnvloed ontwerp
  • Hoogwaardige details en eersteklas materialen
  • Flexibele en ontspannen zitpositie
  • Karakteristieke XSR LED-verlichting
  • Verborgen LED-verlichting achter
  • Moderne kijk op historische kleuren
  • Rijhulpsystemen, 6-assige IMU
  • Traction Control (TCS), Slide Control (SCS), Brake Control (BC) en Front Lift Control (LIF).
  • Veelzijdig EU5 CP3 889 cc-motorblok met hoog koppel
  • QSS, cruisecontrol en A&S-koppeling
  • Lichtgewicht CF-gegoten chassis in Deltabox-stijl
  • Lichtgewicht SpinForged-velgen
  • Hoogwaardige instelbare wielophanging
  • Dubbele remschijven van 298 mm voor met Brembo-hoofdcilinder
  • Voetpedalen van gesmeed aluminium
  • XSR900-specifiek subframe met laag profiel en opklapbare passagiersvoetsteunen
  • Volledige LED-indicatoren
  • Spiegels bij handgrepen
  • Bewerkte bovenste drievoudige klem
  • Op race geïnspireerde brandstoftank van 15 liter met vuldop in racestijl

Kleuren, beschikbaarheid en prijs van de XSR900

De XSR900 is verkrijgbaar in Legend Blue, cyaan en geel met goudkleurige vork en wielen, en ook in Midnight Black met rode accenten en zwarte vork en bedieningselementen.

Leveringen aan de Yamaha-dealers beginnen in maart 2022. Prijzen variëren per regio, en worden in een later stadium bekend gemaakt.