Yamaha kondigt de Ténéré 700 World Raid aan: Nieuwe levenskracht met een nieuwe horizon

De Ténéré 700 was nog maar het begin. Nu staat Yamaha op het punt een nieuwe dimensie in avontuurlijk rijden te openen met de nieuwe Ténéré 700 World Raid: een premium motorfiets voor lange afstanden die uitstekende on- en offroad-eigenschappen combineert met uitstekende veelzijdigheid en een plezierig rijkarakter.

Dit derde lid van de Ténéré 700-familie biedt de motorwereld zoveel extra doordat alle soorten motorrijders de kans krijgen om hun dromen waar te maken. De wereld is de afgelopen jaren drastisch veranderd en deze motorfiets geeft iedereen de kans om de vrijheden die als vanzelfsprekend werden beschouwd, te herontdekken.

De Ténéré 700 World Raid is volledig uitgerust om nog verder te gaan dan alle voorgaande Ténéré-motoren, en beschikt over de meest geavanceerde specificaties, waaronder een ultramoderne vering voor meer vertrouwen en comfort, verbeterde ergonomie, rally-geïnspireerde styling en multi-mode instrumentenpaneel met inkomende oproepen en sms-meldingen. Met deze motorfiets wordt de wereld een beetje kleiner en veel toegankelijker.

Dubbele, aan de zijkant gemonteerde brandstoftanks met 23 liter

De Ténéré 700 World Raid is Yamaha’s meest extreme Adventure-motorfiets voor lange afstanden met het vermogen om verder te gaan dan ooit tevoren. Adventure-motorrijders zijn onverschrokken en altijd op zoek naar de volgende uitdaging. Het enige dat altijd in het achterhoofd van elke langeafstandsrijder meespeelt, is de vraag of er genoeg brandstof is in afgelegen omgevingen.

De nieuwe, aan de zijkant gemonteerde dubbele brandstoftanks van 23 liter zijn ontworpen om ook tijdens de langste reizen gemoedsrust te brengen. Je hoeft niet meer bang te zijn dat het reservelampje gaat knipperen en dat je binnenkort zonder benzine zit. In typische gebruiksomstandigheden bieden deze nieuwe tanks naar schatting een bereik van maximaal 500 km. Met deze grotere actieradius is de Ténéré 700 World Raid een meester in de wildernis.

Het unieke, aan de zijkant gemonteerde ontwerp biedt een aantal belangrijke voordelen in vergelijking met het simpelweg hoger en breder maken van de tank om de capaciteit te vergroten. Met twee afzonderlijke tanks die lager zijn geplaatst en door de brandstofpomp lager in een van de tanks te plaatsen, is het zwaartepunt van de motorfiets bijna hetzelfde als bij de bestaande Ténéré 700 met een tank van 16 liter. Zo blijft het wendbare rijgedrag behouden, ondanks het toegenomen gewicht door de extra brandstof.

De massa van de motorfiets is verder gecentraliseerd, met een ideale gewichtsverdeling tussen voor en achter.

Een belangrijk kenmerk van deze nieuwe lay-out is dat het hoogste punt van de nieuwe dubbele, aan de zijkant gemonteerde tanks, lager is dan de bovenkant van de tank op de Ténéré 700. Hierdoor is er een kleiner hoogteverschil tussen de tank en het zadel, wat het profiel veel vlakker maakt en zorgt voor meer mobiliteit van de motorrijder. Ook kan de motorrijder zijn gewicht gemakkelijker naar voor of achter verschuiven bij offroad rijden.

Een ander voordeel van dit ontwerp met dubbele tank is dat de fluctuatie van brandstof beperkt is in vergelijking met een lay-out met één grote tank, wat vooral in bochten voordelen oplevert. En tot slot herinneren de tweezijdig gemonteerde brandstoftanks van de Ténéré 700 World Raid niet alleen aan de succesvolle woestijnraces van de Ténéré-familie, maar vormen ze ook een duidelijk bewijs van het DNA dat dit nieuwe Adventure-model deelt met enkele van Yamaha’s meest succesvolle fabrieksracemotoren.

Vlak zadel voor verbeterde wendbaarheid van de motorrijder

Naast de verminderde hoogte van het nieuwe ontwerp met dubbele tank, profiteert de Ténéré 700 World Raid ook van een nieuw 890 mm hoog zadel voor een veel vlakker profiel en soepelere bewegingsmogelijkheden van de motorrijder tussen zadel en tank. Door dit ontwerp kan de motorrijder met minimale inspanning het lichaamsgewicht verplaatsen om controle op ruw terrein te behouden. De nieuwe ergonomie is geschikt voor zowel een zittende als staande rijhouding.

Het 2-delige ontwerp van het zadel zorgt ervoor dat het achterste gedeelte gemakkelijk kan worden verwijderd om accessoires zoals een rek of bagage te monteren. Het zadel is gemaakt van twee verschillende soorten leer, met een hoge gripzone in het midden en een gladdere zone voor meer bewegingsvrijheid tijdens het rijden.

5″ TFT-kleurendisplay voor mobiele connectiviteit

De nieuwe 5″ TFT-kleurendisplay is gekoppeld aan de Communication Control Unit (CCU) van de motorfiets. De CCU communiceert weer met de MyRide-app en biedt connectiviteit in de vorm van sms-berichten en inkomende oproepmeldingen die op het instrumentenpaneel worden weergegeven. Zodra verbinding tot stand is gebracht wordt ook de status van de mobiele batterij weergegeven.

Deze connectiviteit en de mogelijkheid om technische problemen te identificeren die moeten worden verholpen, bieden extra gemoedsrust en vormen een geruststelling voor avontuurlijke rijders, vooral wanneer ze deelnemen aan langeafstandsreizen op onbekend terrein.

Toegang tot de relevante informatie is cruciaal bij elke langeafstandsexpeditie en Ténéré 700 World Raid-motorrijders kunnen kiezen uit 3 verschillende thema’s op de nieuwe 5″ TFT-kleurendisplay.

De schermlay-out ‘Explorer’ biedt een modern digitaal ontwerp met alle belangrijke prestatiegegevens van de motor in een eigentijdse en gemakkelijk leesbare stijl. De schermlay-out ‘Street’ biedt een toerenteller met een ronde wijzerplaat en een conventionele wijzernaald uit het analoge tijdperk. De schermlay-out ‘Raid’ tenslotte, is geïnspireerd op een typisch rallyrace-roadbook, met twee onafhankelijke countdown-tripmeters waarop de motorrijder precies de afstand tot de volgende mijlpaal kan aflezen.

Rechts van het dashboard bevindt zich een USB type A-aansluiting die navigatiesystemen kan voeden of mobiele apparaten kan opladen.

On/Offroad ABS-systeem met 3 modi

Voor een optimale bestuurbaarheid in wisselende rijomstandigheden is de nieuwe Ténéré 700 World Raid uitgerust met een ABS-systeem met 3 modi. De gewenste stand kan worden geselecteerd wanneer de motorfiets stilstaat. Dit gebeurt via een specifiek menu van de meter en door een schakelaar rechts op het stuur. Modus 1 is volledig ingeschakeld, waarbij beide wielen profiteren van ABS, zoals wettelijk vereist tijdens het rijden op de openbare weg. Modus 2 en 3 zijn geïntroduceerd voor niet-openbare wegen. Modus 2 is een nieuwe functie die speciaal is ontwikkeld voor de Ténéré 700 World Raid. Hierbij is het ABS-systeem aan voor het voorwiel en uit voor het achterwiel. Dit is de aanbevolen modus voor terreinen zoals grindwegen waar waarschijnlijk weinig grip wordt ervaren. Modus 3 is volledig uitgeschakeld. Dit is geschikt voor ervaren rijders die willen genieten van een pure offroad-rijervaring.

Het instrumentenpaneel geeft aan wanneer Modus 2 en 3 actief zijn. De motorrijder kan op elk moment onmiddellijk naar Modus 1 terugkeren. Dit kan tijdens het rijden of wanneer de motor stilstaat door op een knop aan de linkerkant van het instrumentenpaneel te drukken.

Hoogwaardige 43 mm KYB-voorvork, 230 mm veerweg

Voor verfijnde offroad prestaties is de wielophanging van de Ténéré 700 World Raid voorzien van een aantal belangrijke upgrades. De nieuw ontworpen KYB-voorvork van 43 mm biedt een veerweg van 230 mm. Dit is 20 mm meer dan de Ténéré 700 voor een grotere schokabsorptie op ruw terrein. De nieuwe vork is uitgerust met een veervoorspanningsafsteller, naast de ingaande en uitgaande dempingsafstellers en de ontluchtingsschroef die al op de Ténéré 700 aanwezig waren. Hierdoor kan de motorrijder de vering aanpassen aan verschillende terreinen en belastingen.

Voor meer duurzaamheid en minder interne wrijving is de 43 mm voorvork met langere veerweg voorzien van een veerkrachtige Kashima-coating op de buitenbuis, met een opvallende donkere bronskleur. De lichtgewicht interne vorkcomponenten worden gebruikt om het gewicht te minimaliseren, ondanks de langere slag.

Öhlins stuurdemper

Voor een betere bestuurbaarheid – vooral in offroad-situaties – is standaard een Öhlins-stuurdemper gemonteerd. De montagepositie is dicht bij de bovenste drievoudige klem. Dankzij 18 verschillende dempingsinstellingen kan de motorrijder de eenheid snel aanpassen aan zijn favoriete gevoel en feedback op verschillende soorten terrein.

Full-spec aluminium piggyback achterschokdemper, 220 mm veerweg

De achterwielophanging is ook geüpgraded met het oog op de nieuwe voorvork. Het ontwerp van de hefinrichting is volledig herzien, met een schokdemper van het type piggyback en een langere slag. De dempingskarakteristieken, veerconstante en koppelingsverhoudingen van de achterwielophanging zijn allemaal geoptimaliseerd voor een comfortabele rit op de weg, maar zijn zeker ook geschikt om de harde klappen bij offroad-verkenningsritten op te vangen.

Voor consistente dempingsprestaties heeft de nieuwe schokbreker een aluminium behuizing voor een goede warmteafvoer, terwijl het aparte oliereservoir van het piggyback-type zogenaamde cavitatie voorkomt. Net als de vork biedt de nieuwe schokdemper 20 mm meer veerweg en is de demper volledig instelbaar, zowel voor veervoorspanning als voor in- en uitgaande demping.

Er is ook een nieuwe rubberen bumper geïntroduceerd om de prestaties voor energieabsorptie bij doorslag te verbeteren.

EU5 CP2-motor met hoog koppel

De drijvende kracht achter de nieuwe Ténéré 700 World Raid is Yamaha’s iconische vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor van 689 cc. Met een 270° krukas die de motor een karakteristieke ongelijke ontstekingsvolgorde geeft, staat deze ‘crossplane concept’ CP2-motor bekend om zijn sterk lineaire koppel en zijn ultra-responsieve en gemakkelijk regelbare prestaties waardoor het zo prettig en lonend is om deze motor bij alle snelheden te ervaren.

Compacte afmetingen en een laag gewicht maken de CP2-motor ideaal voor de behoeften en vereisten van Adventure-motorrijden. En met het lineaire koppel dat veel trekkracht in het lage tot middenbereik biedt, is deze robuuste, betrouwbare en zuinige motor bijzonder geschikt voor het afwisselende on- en offroad terrein waar we avontuurlijke rijders typisch tegenkomen. De prestaties van de CP2-motor zijn al uitvoerig bewezen in de bestverkochte Ténéré 700. Dit is een van Yamaha’s meest legendarische krachtbronnen, met meer dan 221.000 CP2-motoren die sinds de introductie zijn verkocht.

Ténéré 700 luchtfilterbox

De luchtfilterbox van de Ténéré 700-familie is speciaal ontworpen om het extreme offroad-terrein aan te kunnen waarvoor deze Adventure-motorfiets voor lange afstanden is gebouwd. De Ténéré-airbox is uitgerust met een naar voren gericht inlaatkanaal dat is ontworpen om te voorkomen dat er stof en vuil binnendringt dat door het achterwiel wordt opgeworpen.

Hoger windscherm, gemakkelijk te verwijderen zijgeleiders, LED-knipperlichten en voorkuip

De motorfiets is uitgerust met een 15 mm groter scherm voor extra bescherming tegen de wind tijdens langeafstandsavonturen. De zijgeleiders kunnen gemakkelijk worden verwijderd, en de LED-knipperlichten behoren tot de standaard uitrusting.

De voorpanelen rond de radiator en het binnenpaneel rond de cockpit zijn vervaardigd uit robuust glasvezelcomposiet. Deze zijn speciaal ontworpen om het robuuste offroad rijden aan te kunnen.

Grotere voetsteunen

De ontwerpers van Yamaha hebben de Ténéré 700 World Raid ontwikkeld volgens de hoogste specificaties, zonder compromissen.

Nieuwe grotere voetsteunen onderstrepen deze grote aandacht voor detail. Het grotere oppervlak geeft meer grip voor de laarzen van de motorrijder en vermindert ook de druk op de zolen bij het rijden op extreem terrein. Een groter oppervlak voorkomt ook ophoping van modder en zand, en de verwijderbare rubberen inzetstukken verbeteren de stabiliteit van de laars/voetsteun in natte omstandigheden.

Door de rubberen inzetstukken te verwijderen, worden voetsteunen een rally-race-georiënteerde component, zowel in uiterlijk als in prestaties.

Nieuwe 3-delige aluminium skidplate

Voor extra bescherming bij offroad rijden is de motorfiets uitgerust met een nieuwe, driedelige aluminium skidplate waarmee accidentele schade door rotsen, stenen en ander vuil wordt voorkomen. Dankzij de nieuwe ophangingen met een langere slag, ligt de grondspeling nu op een comfortabele 250 mm.

Nieuwe radiatorgrille

We hebben een nieuwe radiatorgrille gemonteerd. Hiermee behoudt de radiator zijn hoge koelefficiëntie tijdens offroad rijden. Met verticale lamellen zoals Yamaha’s offroad-competitiemodellen, is deze nieuwe grille ontworpen om de radiator te beschermen tegen vuil dat door het voorwiel wordt opgeworpen.

Ténéré 700 World Raid – Belangrijkste kenmerken

  • Dubbele, aan de zijkant gemonteerde brandstoftanks van 23 liter
  • Op Flat Rally geïnspireerd 2-delig zadel
  • 5″ TFT-kleurendisplay voor mobiele berichtconnectiviteit
  • USB type A
  • ABS-systeem met 3 schakelmodi
  • Hoogwaardige 43 mm KYB-voorvork, 230 mm veerweg
  • Öhlins verstelbare stuurdemper
  • Aluminium piggyback achterschokdemper, veerweg van 220 mm
  • Hoog windscherm, gemakkelijk te verwijderen zijgeleiders en LED-knipperlichten
  • Volledig nieuwe cockpit en nieuwe voorkuip
  • Nieuwe grotere voetsteunen voor de motorrijder, met gemakkelijk te verwijderen rubberen inzetstukken
  • 3-delige aluminium motorbescherming
  • Nieuwe motorsteun van gegoten aluminium
  • Nieuwe radiatorgrille

Daarnaast is de Ténéré World Raid, net zoals de Ténéré 700 en Ténéré 700 Rally Edition standaard uitgerust met:

  • Quad LED-koplampen, LED-achterlicht
  • In positie verstelbaar (5 mm) voorspatbord
  • Dual wave remschijven vóór van 282 mm, Brembo-remklauwen, ABS
  • Wave-schijf achter van 245 mm, Brembo-remklauw, ABS
  • Ruggengraatframe van hoogwaardig staal/dubbel wiegframe
  • Zwaartekracht gegoten aluminium swingarm
  • Lichtgewicht, aluminium wielen met 36 spaken
  • Conisch aluminium stuur
  • Pirelli Scorpion Rally-banden, 90/90-21 voor, 150/70-18 achter
  • EU5 CP2-motor met hoog koppel
  • Luchtfilterkast met naar voren gericht inlaatkanaal

Ténéré 700 World Raid – Kleuren, beschikbaarheid en prijs

Yamaha biedt de nieuwe Ténéré 700 World Raid aan in twee kleurstellingen. Icon Blue is geïnspireerd op onze fabrieksracemotorfietesen, met blauwe kuipdelen, zijpanelen met gele accenten en blauwe velgranden. Midnight Black straalt een minimalistische, serieuze look uit, met volledig zwart kuipwerk en zwarte velgranden.

De prijs van de Ténéré 700 World Raid is € 14.499,-